mouikkai

Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Jenny Larsson - 14 januari 2015 19:00

Eftersom jag inte har ridit någonting under lovet så har jag inte haft något att skriva om.


Förra veckan så hade vi häst vid hand och i Måndags så hade vi våran första ridlektion efter lovet. Dock så skulle vi bara rida i alla gångarterna lite för att hästarna inte är helt igång än.

Jag valde samma häst som jag hade på häst vid hand. Då skötte hon sig väldigt bra och sen så var alla andra ''säkra'' hästar redan tagna så jag tyckte inte att det spelade någon roll vem jag tog. Sen så gillar jag henne.

Den ridlektionen var lite spännande för att min häst började bock konstant i galoppen, en annan häst stack typ tror jag, en annan häst som aldrig gör något bockade och någon mer krånglade, men vi överlevde!

För mig var det en vinst att sitta kvar när Lizzy(Hästen) började bocka, dock så valde jag att inte utmana ödet eftersom jag har lite i ''ryggsäclenää från när jag stegrade över med en häst för två å sedan. Varje gång en häst gör någor så blir jag lite spänd och känner ett obehag, men det är något som har lättat lite.


Idag så försov jag mig till hopplektionen så jag fick hoppa in i en dressyrgrupp istället, inte för att det gjorde något.

Vi skulle inte göra så mycket mer än att flytta hästarna lite och rida i alla gångarter. Sen så kände jag mig ganska kraftlös plus att jag inte hade min vanliga ridutrustning vilket gjorde det lite ostabilt.


Vi fick välja hästar så jag var snabb att välja en häst som skulle vara hyffsat snall och lugn. Mitt val blev Ruben. Anledningen till det var för att jag hade honom när vi hade framdelsvändningar en gång och det gick väldigt bra.


Skänkelvikningarna gick väl okej, fick med han bra åt ena hållet men andra så vek han halsen.

Jag är nöjd med dagsen resultat eftersom det kändes som att jag inte gjorde något även om jag faktisk gjorde det rätt bra. Jag fick till galoppen riktigt bra och även traven var bra så länge det var på böjt spår.

Jag förstog inte varför men så fort jag ställde lite och började voltspåret så föll allting på plats, men när det var dags för långsidorna så försvan allt oavsett hur jag gjorde.. Det är väl något jag listar ut men hyffsat störande var det.

Sen så är ju inte Rubea super lätt att jobba ihop efter som han är så stor och lång, men det är ju inte omöjligt och han är rätt trevlig faktiskt :)


Efter lunch så hade jag unghäst.

Läraren var tydlig med att klargöra hur hästarna var för tillfället, så vi förberedde os för att det kunde gå lite kaotiskt till.


Jag fick det 2åriga stoet att longera och hänga på.

Vi gick up och började gå runt, redan då så märkte jag att hon kikade runt lite vilket jag var rätt säker på att det bettydde att hon hade en räv bakom örat och jag kunde inte ha haft mer rätt!


Jag tog ut henne på volten och det första hon gjorde var att galoppera iväg och slå efter inspänningen, det såg riktigt kul ut faktiskt.

Efter ett tag så började hon lugnade hon sig och gick med på att trava och skritta i normalt tempo.

Jag märkte att hon sprang och sneglade mot de andra hästarna hela tiden och till slutt så exploderade det i huvudet på henne, det var verkligen häst överallt! Hon stegrade och det är ganska mäktigt att ha en häst inte allt för lång bredvid sig högt uppe på bakbenen för man märker hur liten man faktiskt är, sen så är de ruskugt fina! Men självklart så är det ju lite obehagligt samtidigt eftersom det kan hända så mycket med skador och så.

Otroligt nog så så lyckades jag hålla i henne trotts alla hennes hopp och drag, jag var nästan säker på att jag skulle tappa henne, men inte då!

När det var som värst så fick jag släppa pisken för att kunna använda båda händerna ordentligt för att hålla i. Jag försökte att snegla ner på linan och se hur mycket det var kvar, en tanke var att jag skulle ta tag i ögglan i slutet av linan men jag hade nig 30 centimeter kvar dit.

I ett sånt tillfälle så hinner man ju inte tänka direkt mycket så jag aggerade bara på mina impulser, håll hårt som satan, spjärna emot med benen och att få huvudet till mig.


När detta kaoset var över så var hon jätte lugn så vi beslöt oss för att hänga på henne, sen så skrittade vi av och gick ner.


Ja vad kan man säga.. Det har varit en dag att minnas!


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards