mouikkai

Alla inlägg under december 2014

Av Jenny Larsson - 16 december 2014 22:22

Som rubriken lyder så är det ännu en gång dag för programridning, det ska bli rätt kul.

Jag känner mig inte så orolig för programet eller hästen men det märks ju imorgon.

Hur som hellst så tror jag att det kommer att gå bra för jag känner mig rätt säker på hästen och jag tvivlar inte på mina kundskaper, visst jag kommer nog inte rida på 72%, men det är nog inte under 60% om jag har tur.

Det är samma program som vi red sist, LB:1 så det är inte helt nytt. Jag har faktiskt inte tränat någonting på det förutom en gång nu. Visst vi har tränat programdelar på ridlektionerna men det är ju inte helt samma sak. Well well, wish me luck!

-------------------------------------------------------------


Sen så har jag även en annan nyhet!


Jag har kollat på en hund som jag troligen ska medhjälpare på och idag så fick jag ett mail om att ägaren tycker att jag ska få ha han på prov ett tag och se hur det ska gå.

Jag är så lycklig! Det har gått en ganska lång period från att jag mailade första gången och i Fredags så var jag iväg och träffade Dino som han heter och jag har varit som en liten nervös tjej i väntan på varje mail för att jag så gärna vill ha han och nu så händer det äntligen! yay!


 

Av Jenny Larsson - 16 december 2014 21:58

Förra veckan så hade vi hoppning, vi hade den turen att vi fick välja hästar och jag var ganska säker på att jag ville ha Tell eller Rockad eftersom båda är riktigt kul i hoppningen, men eftersom Tone inte hade hoppat Tell någon gång så tyckte jag att det var dags att prova på han. Det konstiga med han är att när det kommer till dressyren så är han ibland jätte tjurig, men det är inte något han föredrar överhuvudtaget även om man kan få han att sköta sig i mellan åt. men när det kommer till hoppningen så är han tvärt emot, visst att han är riktigt pigg och bit vis stark men han tycker ändå att det är riktigt kul så hela passet brukar ha en skön stämning även om man får trixa lite för att få han att hålla tillbaka lite.


Men men, jag valde Rockad för jag har hoppat han en gång förut och det gick rätt bra då, jag var nöjd med min insats, så vad hade jag att förlora.


Vi red fram och det var mjukt men jag var lite lat med innerskänkeln men det rättade jag snabbt till.

Eftersom jag har en tendens att vara lite väl försiktig så jag brukar kunna ride bra i slutet av lektionen så tyckte jag att det var dags att faktiskt köra på ordentligt hela passet denna gången så jag får ut så mycket som möjligt av ridlektionerna jag får.


Framridningen gick bra, jag strävade efter att ha ett bra tempo som gick att reglera och det var inga problem.

Man brukar alltid få ha ett spö med på han för att han inte går fram ordentligt men det var tvärt om så jag fick lämna ifrån mig det istället, vilket jag tycket är bra för man vill ju hellre ha lite mer fart så man har något att arbeta med än att häste bara drar benen efter sig så man inte får göra annat än att driva.


När vi kom till hoppningen så var det först tre studs men vi började med två.

Läraren kommenterade att det såg fint och följsamt ut men att jga typ halvt slänger mig framåt och det är ju för att inte hamna i bakvikt eller att dra hästen i munnen, men den fina grejen gjorde jag inte om.

Vi fick hoppa studset några gånger åt båda hållen och sen så var det dags för ett rättuppstående på diagonalen som hade en vatten matta under sig. Diagonalen var lite mer problematisk för att jag var tvungen på att Rockad inte skulle dra på innan men om jag inte var tillräckligt upmärksam så gjorde han det ändå, det var ingen ide att tro att det bara var att ''slappna av'', inte ens två meter innan hindret för då blev det räser.

Eftersom mitt fokus låg på att få han tillbaka så han inte rusade så kom jag inte ut i hörnet som jag skulle innan jag vände men det var hyffsat.

Till sist så skulle vi sätta ihop allt till en bana vilket var studsen-diagonalen-''5 1/2an''.

Jag tyckte att det gick rätt bra förutom precis innan sista hindrena för jag tänkte lägga en volt men jag tänkte att jag lika gärna kunde ta det på en gång och på grund utav det så blev vägen lite vinglig.


Jag är riktigt nöjd med vad jag åstakom den lektionen. Jag fick flera fina kommentarer som jag faktiskt blev förvånad äver att jag fick, men eftersom jag har gett mig tusan på att det ska gå framåt och att de problemen jag får ska jag ta tag i direkt så att de försvinner så fort som möjligt, då utveckas jag i den farten som jag vill. Jag vill inte sitta och rida bort massa ridlektioner och sedan titta tillbaka och se att jag inte tog tillvara på tiden, jag vill ha max av det jag kan få och lära mig, det är därför jag går denna inriktningen, men även för att jag vill kuna ta hand och rida hästar på ett så hälsosamt och bra sätt som möjligt. Det finns inget värre än när man gör fel, visst det händer men det ska inte vara något permanent!


Jag kan ärligt säga att jag är stolt över mig själv!

Och vilka underbara sjur jag får arbeta med!


 

Av Jenny Larsson - 9 december 2014 19:59

Igår så fick jag prova på Krum för första gången. En häst som jag har varit intresserad utav ända sen han kom till skolan.

En ganska stor, mörk riktigt snygg häst.

När jag borstade och gjorde iordning han igår så märkte jag hur mysig han är och vilket bra psyke han har, så jag hoppades på att han skulle vara lika härlig i ridningen.


Deet var våran tur att vara på lektar delen i ridhuset och vi hade två hästar i gruppen som inte gillar det så mycket. En av de fjantar sig bara då han har bott här riktigt mycket och alla vet att han faktisk kan gå förbi där utan problem. Den andra är rätt ny och lite små feg, det är min uppfattning än så länge. Sen så hjälpte det ju inte till att krum skulle bygga på den stämningen. Han sprang och spände sig så fort det kom en annan häst förbi eller att han fick för sig att han också blev lite skraj när de andra blev det när han i själva verket inte brydde sig så mycket.


Eftersom det var första gången jag red han så vågade jag inte riktigt inverka så mycket som jag behövde och det är en sak jag verkligen måste sluta upp med, har varit så väldigt länge.

Resulltatet av min ''feghet'' var att han sprag med mig endel, men när jag väl visade att det var jag som bestämde genom att verkligen genomföra halvhalterna och att bäja han kring skänkeln/fkytta ut han i hörnen, då gick det super bra!

Jag skulle vilja rida en till lektion på han, jag tror att det skulle gå betydligt mycket bätre samt att jag redan gillar han starkt.


 

Av Jenny Larsson - 9 december 2014 19:46

Förra veckan på Onsdagaen så hade vi dressyr lektion som jag hade varit smart om jag hade skippat då jag var sjuk.

Som rubriken lyder så var temat skänkelvikningar.

Jag fick Flora, en riktigt snäll och mysig häst. Enda nackdelen med henne är att hon inte orkar hålla galoppen, men det underlättar självklart om man som ryttare är snabb nog att orka rida samt är snabb nog att hinna före henne så hon inte får chansen att bryta av. Det kluriga med det är dock att hon inte visar något tecken på att hon faktiskt ska bryta av, inte ett enda. Vissa hästar kan man ju märka att de blir lite off sista galopp språnget innan de ska bryta av och då hinnar man oftast att driva så de fortsätter istället.


Eftersom jag var sjuk så orkade jag verkligen inte rida lika aktivt och mycket av styrkan fanns helt enkelt inte. Dock så är jag inte så jätte stark i sitsen oh inverkan annars heller, det är en sak som jag tränar på varje gång jag rider.

Jag fick till slutet på de flesta skänkelvikningarna vilket var riktigt bra tyckte jag. Visst att man vill att allt ska flyta på, men med förutsättningarna så var jag glad att jag ens levde efter.


Jag tycker att jag börjar bli mycket bättre i ridningen med signaler och inverkan, det är något som verkligen känns. För de flesta som har ridit ett tag har ju ganska lätt att känna hur det faktiskt ska kännas.

När jag rider och jag får allt på rätt plats då känner jag det jätte tydligt, men om det där emot gåt dåligt så känns det ännu mer. Det är väl så det ska vara antar jag, man ska ju ta tillvara på de små sakerna som känns bra.


När jag hoppade av Flora så kände jag hur huvudet pulserade, öronen gjorde ont och motoriken ville inte riktigt hänga med.

Men det var värre när jag skulle ta av mig sporrarna senare i sadelkammaren, allt snurrade och jag är förvånad att jag inte brakade i golvet!

Så något jag lärde mig var att det kanske inte är det smartaste att rida när man känner sig so ett vrak innan, men det är riktigt kul att rida :)


 

Av Jenny Larsson - 1 december 2014 19:18

Dagens pass var väl inte det bästa.
Tell har någon konstig grej att när han får gå två pass så blir han riktigt tvär, no joke.

Jag frågade hon som red innan hur han hade varit och han hade skött sig fint, men jag såg även hur han sneglade på henne när hon gick iväg, redan då anade jag att han skulle bli jobbig.


Det var inget när vi skrittade fram men så fort jag började korta tyglarna så kände jag hur han ville trava iväg men eftersom jag var så försiktig så gick det bra den gången.

När jag tog tyglarna så mycket jag skulle så skrittade han helt okej, men så fort jag försökte ta en halvhalt eller la till innen skänkeln så hna skulle böja sig runt den så flög huvudet upp och han försökte trava iväg.. suck!

Allt eftersoom vi började trava så gick det väl lite bättre men även där så var det extrem protest när jag föraökte jobba med han, självklart så försökte jag, man ska inte ge upp så lätt.
Vissa stunder så gick han rätt bra, men efersom det inte gick att göra en halvhalt ens så var det svårt att göra något ordentligt.

Vi gjorde serpentiner, det gick rätt bra eftersom han inte försökte springa iväg då.

Sen var det även dags för mellan skritt och ökad skritt på diagonalen, det gick INTE. Han började bara trava och krångla.

Allt eftersom vi kom till galoppen så gick det lite bättre när jag väl fick han att lyssna.


För att sumera ridpasset: Det var bara att hålla sig lugn och försöka hitta ett sätt så han skulle lysstna. Även huvud överallt samt race. Suck.


 

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards