mouikkai

Alla inlägg under mars 2014

Av Jenny Larsson - 18 mars 2014 17:59

Idag så var det dags för utritt och vi fick välja vem vi ville ha av de hästar som Sara hade på sin lapp, jag valde så klart sötnosen Roma.

Vi gjorde ordning och red ut. Redan från början så märkte jag att hon var lite pigg för att hon försökte att trava iväg lite då och då, sen så kollade hon på endel saker.

Vi red bort mort Fornemo som vanligt. när vi nästan var framme så vände vi in på en skogsväg där vi började trava och Roma tyckte det var super kul!dock så fungerade halvhalterna.

När vi kom närmare huset i slutet på den vägen så såg jag att det stod två hästar i hagen där som jag kände igen, de tyckte nog att det var lika roligt att se hästar som jag tyckte att det var att se dem. Som tur var så höll de sig på marken och även våra hästar gjorde det.

På vägen tillbaka så vände vi upp på ännu en skogsväg, sen så skrittade vi över traktorplan och travade in i skogen. Efter det så var det dags att bege sig hemåt igen.

När vi gick över traktorplan igen så var det visst en häst med vagn bakom som några reagerade på, Roma försökte trava iväg några gånger men hon lyckadses inte, det var ju inte så svårt att få henne att lugna sig igen heller, bara att krama i tyglarna.

När vi nästan var tillbaka så hade arbetarna börjat jobba vid stället brevid stallet, metalrör och gubbar i reflexer är inte så kul tyckte Roma.. Hon fick trava en bit så hon kom närmare Lipton som var framför, då lugnade hon ner sig igen. Inga hopp som tur var!


Riktigt trevligt och skönt att få rida ut idag faktiskt!

---------------------------------------------------------------------


 

Av Jenny Larsson - 18 mars 2014 17:44

Denna helgen hade jag jour med Tone och massa andra.


På fredag så började vi med att ta in hästar och fodra sen så var det nåfra som gick dit sinare för att fodra och släcka.


På Lördagen så började vi klockan 7 med att fodra, sätta på täcken och sedan äta(haha). Efter det så började vi släppa ut, sen mocka och fika igen.

Efter det så var det dags för lösdrift och hövägning, så jag fick gå ner till lösdriften med tanke på att jag är allergisk mot hö.

Tror det var efter det vi fördrade lunch, då körde jag kärran OCH slängde ut några högar, men det var utomhus och hösilaget är rätt blött så det var lungt, mamma köpte allergi tabletter så jag hade vilket gjorde det hela mycket bättre.

Sen så var det lunch och mat igen!

Vid 14 så började vi igen med att raka Pascha och Sara ryckte manar. En häst skulle ut och gå osv.

Intag vid 15 och fodring på det.

sen så var det någon som fodrade kväll.


Söndagen såg ungefär likadan ut.


Det var riktigt ku att ta in hästarna alla dagarna, speciellt söndag! De hade i princip tävling i vem som kunde härja och hoppa värst haha


Tone och jag hade riktigt kul under dagarna och kvällarna på Solbacken med, tror det kommer gå bra att bo tillsammans i 3 veckor.

Av Jenny Larsson - 18 mars 2014 17:25

Förra Tisdagen så skulle vi ha galoppfattningar, det fick vi dock inte reda på förens ett par minuter innan lektionen. När Sara delade ut hästar så sa hon att jag skulle få en utmaning, men jag tänkte inte mer på det. Hon Gav mig Hektor, alla vet att han kan vara lite stark(väldigt!) men jag tänkte att det går nog bra. När vi senare fic reda på vad vi skulle göra... inte lika roligt längre. Jag var lite bitter på Sara och trodde att det skulle gå jätte dåligt. Men som vanligt så är det bara att sitta upp och göra det bästa av det!


Efter vi hade ridit fram och gjort lite små övningar så skulle vi börja på den riktiga uppgiften!


Vi låg i vänster varv och när vi kom till ena lång sidan så skulle vi göra som en serpentin eller nått sånt, vi red in mot mitten i trav, fattade galopp, vände tillbaka mot spåret och bröt av till trav igen. När vi kom till mitten på andra långsidan så skulle vi korta traven viket Hektor var jätte bra på, tror inte det var långt ifrån passage haha.


Allt gick jätte fint och han var inte alls så tung och stark som han kan vara, jag är rätt säker på att om man bara rider han rätt och får ihop han ytan att få lite drag kamp eller att hålla i han för mycket så blir han jätte fin att rida! Enda gången han blev lite starkare var i andra varvet då han hade hunnit tagga igång.


Efter ridpasset gick jag till Sara med en bitter min och hon blev väldigt fundersam... jag gav henne en kram för att det hade ju verkligen gått super bra! kunde nog inte önskat en bättre häst just för det :D

---------------------------------------------------------------------------


(Kass bild)

 

Av Jenny Larsson - 16 mars 2014 18:51

Av Jenny Larsson - 11 mars 2014 22:21

Redan går så hade jag känslan att jag ville ha Tell idag på hoppningen.

Idag när vi kom till klassrummet och skulle få hästar så höll jag tummarna för jag ville verkligen ha han. En efter en rabbla Carina upp hästar, men till slut så var det min tur. När hon sa Tell, så blev jag överlycklig! Vet inte varför med det kändes verkligen helt rätt!


Jag gick ut i stallet med mina redsaker och hämtade hans utrusrning, begav mig ner till hans box. Han såg som vanligt lite grinig ut men han fick en godis så släppte det direkt.
Jag tog mig tid med att borsta, var noga med att vara lugn men ändå bestämd så att säga, han har en tendens att bli lite sur och slita sig vilket gör att man inte bara kan göra hur som helst. Men vi kom riktigt bra överens idag!

Efter jag hade satt på mig och han utrustningen så var det dags att gå upp till ridhuset där hindrena stod redo, inget super avancerat men en riktigt bra övning man ska repetera myckt.


Som vanligt gick vi massa varv i redhuset innan vi satt upp, allt kändes helt okej och jag var riktigt optimistisk.. ganska taggad med!

Vi började med att skritta runt ett tag innan vi tog tyglarna. Redan i skritten så var han fin som vanligt, fin form och avslappnad, visst ahan slänger lite med huvudet men det är bara att driva lite så slutar han.

När det var dags för trav så började vi med att vända av hörnen för att kolla så hästarna var med på våra vändande hjälper, det var inte något problem! Tell jobbade på i en fin form och ett bra tempo så det började riktigt bra. Sen gick vi in på volten för att finslipa lite till, kolla av så de inte drog åt något håll eller något annat dumt.
Efter trev arbete på volt vexlat med fyrkant så var det dags för galopp. Även då så gick det riktigt bra, han skärde av lite ibland för att jag inte var riktigt med men det var lätt fixat.


Efter uppvärmingen så vard et dags att börja hoppa.

Det första var i vänster varv, travbommar innan ett räcke.

Min första runda blev inte så bra, jag blev tveksam i min ridning och Tell var lite på hugget så han hade galopp in, eller vad det nu var.

Nästa omgång blev lite bättre men fortfarande inte tillräckligt bra. Med tredje gången gilt så fixade vi det. Jag var tydlig med vad jag ville och takten så flöt det bara på.


Nästa övning var stutts i höger varv.

Tror det gick bra första gången.. eller om det var andra xD

Han blev i alla fall loj där med och gick inte fram tillräckligt så det bev inget flyt genom. Men dock den sista gången då gav jag meg fan på att jag skulle fixa det! jag satt och tänkte för mig själv hur gärna jag ville hoppa en sista gång och det fick jag ju så det fixade sig.

Efter det så travade vi av, Tell var lite framåt där med men efter någon minut så var han lugn och fin.


Dagens ridpass kändes super! Även om det kanske inte gick helt klockrent så känns det som jag har kommit ett steg längre, jag kan nu börja tänka på andra saker att uppnå.

Kan ju till lägga att Tell går så himla fint! Skulle jag ha ekonomin så skulle jag ha köpt den hästen på en gång, skulle inte ens tveka för jag trivs så bra med han varje gång!

--------------------------------------------------------------------------------


(Råkade få fingret ivägen, inte lätt att ta kort uten när man inte ser mobilen)

 


(Godis?)  

 

Av Jenny Larsson - 5 mars 2014 22:27

Jaha... det har varit lov... och nu har skolan börjat...

Kom till skolan på Måndag morgon, lite jobbigt att behöva gå upp vid 5-6 tiden helt plötsligt efter lovet då jag har vaknat vid 8 och inte gått upp föens 11-12, men det är bara att leva med det! Trotts att jag var sallad igår och lite halvt idag så har det gått rätt bra att komma i tid och hålla sig vaken på lektioner, fick dock frågan om jag var på väg att somna igår... och jag var inte oskyldig xD


Efter skolan igår så åkte jag in till Karlstad och handlade endel. Det blev 1 tröja, 1 linne och massa underkläder + en ny ögonbryns penna som är ljusare än den innan så jag slipper se helt mongo ut.

Sen så fyllde jag på busskortet på grund utav det jag ska göra till helgen.


Men när jag skulle ta bussen hem så missade jag ju den på grund utav en väldigt bitter chaufför så jag fick vänta inne i Karlstad en timme extra. Då gick jag till MIC för jag tänkte att det var en bit dit från busstationen, det är varmt och jag kanske känner någon som jag kan ha en konversation med.

Efter ett par minuter så kom en gammal polare och satte sig hos mig och vi började snacka spel mm

Tiden gick rätt fort och det var kul att träffa han igen!


På bussen hem så var det rätt fullt så jag satte mig i mitten där barnvagnarna ska stå. Först så kom det tre tjejer varav två satte sig mitt emot mig och senare kom det en snubbe i typ 40 års åldern och satte sig brevid mig. Problemet var att han var rätt stor, alltså muskulös typ och han respekterade inte att jag satt där så intryckt i väggen och nästan armbågad i ansiktet var jag väldigt lycklig att få gå av bussen vid Lillerud, dock så fick jag runda han för att han vägrade flytta på sig. Mongon.

Imorgon så är det ridning igen, dressyr dessutom. Har inte ridit på nästan 3 veckor och det är hemskt! Sen så är det dessutom prov i hästens sjukdommar efter lunch. Hoppas verkligen jag klarar det!!

På Fredag då så ska jag bege mig till Arvika igen, får skjuts av en jätte snäll polare/min bodyguard som ändå ska dit, kan säga att jag verkligen uppskattar att slippa att åka tåg igen.. Dock så får jag göra det till lillerud på Söndag men det kan jag faktiskt leva med.


Nästa helg så är det dessutom dags för jour i stallet igen och jag får vara med Tone :DDDD Kommer bli awesome! Sen så har vi Sara så det kommer nog bli lite härjigt xD


Undrar dock hur jobbigt det kommer bli utan min kisse miss i 3 veckor :( Jag får sova hos pappa någon dag under nästa vecka som kompencering :3

---------------------------------------------------------------------------


 

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards