mouikkai

Alla inlägg under april 2014

Av Jenny Larsson - 9 april 2014 12:37

Igår så var det dags för hoppning igen. Övningen var galoppbommar innan hinder.


När vi red fram så insåg jag hur dumt det var att inte ha sporrar för att han var riktigt seg och vi skulle rida innanförspåret på en 20x40 bana så det gällde att kunna använda hjälperna så jag skulle kunna ha han där jag ville, men på ena kortsidan så träckte han inåt och hur mycket jag än försökte så kunde jag inte göra något åt det.

Förövrigt så var han väldigt seg i skritten och galoppen var rätt bra, förutom att han bröt av några gånger för att jag inte hann med att driva men jag arbetade mig genom det så han blev riktigt fin!


När vi skulle börja på övningen så tog vi bara galoppbommarna utan hinder. Första gången gick käpprätt åt helvete! Men sen så sa jag till mig själv att nu så ska jag inte hålla på så här utan det ska gå bra! och de gjorde det.

När vi satte dit hindret så gick det bra fram tills Ruben tyckte att det blev för högt och fegade ur så Carina sänkte och vi tog det en gång till, då hoppade han det.


Sen så bytte vi till andra sidan och började med bara galoppbommarna igen och det gick utan problem.

När det blev en oxer på det så flöt det bara på, inga problem alls.


Det jag var mest nöjd över var att innan och efter hindrena så var Ruben otroligt fin, det gick att justera han otroligt lätt!


Det jag fick att tänka på var att jag ska sträcka mer på mig och det ska nog gå att ordna ^^

------------------------------------------------------------------------


 

Av Jenny Larsson - 9 april 2014 12:30

I torsdags så skulle vi rida den hästen vi ska ha på programridningen imorgon och självklart så fick jag Tell :)

Vi skulle träna på galoppfattningar och att rida upp på medellinjen.


Egentligen så har jag inte direkt mycket att säga om det ridpasset mer än att jag hade en hemsk känsla när jag var klar.

Jag har ridit Tell massa gånger och det har alltid gått bra men just då så var det helt fel dag tror jag. Han var springig och slog med huvudet hela tiden och det enda ridläraren sa var att jag skulle ''hålla om'' och det gjorde mig bara förvirrad för det man ska göra är att driva som jag glömde bort. Jag kan helt ärligt säga att det var mitt fel att det gick så dåligt för hela min sist krachade och jag drev inte som jag skulle, sen så sa ridläraren även att jag skulle ta mer i Tell men då blir han bara värre för att han är så känslig.


Nej.. får se hur det går imorgon.

-------------------------------------------------------


 

Av Jenny Larsson - 9 april 2014 12:17

För 2 veckor sedan så hade vi hoppning ute i paddocken. Dagens övning var inriktad på kontroll.

Försst så värmde vi upp som vanligt. Han kändes lite seg så jag fick ett spö som jag endast höll i, behövde inte använda det en enda gång för att han fattade direkt vad tanken var. Rockad kändes jätte fin, han hade ett fint tempo och var mjuk och fin.

Sen så var det dags att böra hoppa. Den första övningen var att hoppa två sockerbitar på böjt spår. Jag brukar jämt behva en test omgång av någon konstig anledning, men eter det så tyckte jag att det bara flöt på. Jag var noga med vägarna vilket gjorde att det blev ännu lättare att klara övningen.

 När alla hade gjort klart den övningen så skulle vi hoppa de två sockerbitarna igen fast nu så var det en till på medellinjen och det gällde att komma rakt på den för där så skulle vi landa i höger galopp för att göra en volt och hoppa den igen, äänu en gång byta fast till vänster och sen de två första sockerbitarna igen.

Om jag kommer ihåg rätt så fick jag vända av en gång men annars så flöt det på också.

Till sist så fick jag och en till hoppa tre hinder som också handlade om att ha koll på vägen. Först så skulle vi vända upp och hoppa ett hinder på medellinjen, till en oxer på böjt spår sen ännu ett hinder på medellinjen.

Jag hoppade de två första utan problem men sen så fick jag vända ifrån och ta en volt sen över det sista.


Det var ännu ett ridpass som jag fick en super känsla av för att det gick så grymt bra!

--------------------------------------------------------------------------------


 

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards