mouikkai

Alla inlägg den 30 oktober 2014

Av Jenny Larsson - 30 oktober 2014 21:45

Idag så var jag hos tandläkaren på morgonen så jag var inte i stallet förens klockan 09.30 ungefär, men det var ju lungt eftersom lägret inte började föres 10.00 jag börjadde med att tömma brunnen på ellt gegg som blir efter att spola leriga ben. Den tömdes för 8 dagar sedan men igår så var det tätt när jag spolade av Opus ben.

Jag sopade, fyllde vatten, la in hö och packade höpåsar, allt som var kvar till senare var två boxar som de inte hade hunnit med innan jag kom men det fixade jag när barnen red.

Idag så tyckte jag inte att de var lika taggade på sakerna vi skulle göra med de tyckte ju att de var kul, dock kallt.

paddocken har ju inte varit den vackraste nu när det har regnat en period men efter vecakns ''drenerings jobb'' så har det blivit mycket bättre, inte samma kladd utan man ser underlaget ordentligt.


En liten tjej som har varit med på lägret alla tre dagarna, hon är 5 tror jag, inte helt säker men i alla fall hon var jätte duktig! Idag så red hon lätt, höll tyglarna rätt och kunde hålla ut hästen med ytter tygeln vilket är riktigt imponerande! Även på frågesporten så hade hon massa rätt, det märktes att hon hade lyssnat och tagit in det vi hade sagt.

När man får uppleva något sånt så blir man faltiskt riktigt glad för det är ju det jag vill med min kundskap, förmedla den till andra. Sen så ska jag självklart inte ta åt mig aööt själv, alla de andra som var med och höll i lägret är jätte duktiga tjejer!


Imorgon så gör jag dock sista dagen för denna gången, vilket är väldigt tråkigt eftersom jag trivs så bra där, men efter alla människor som har varit runt om mig dessa dagar så blir de även skönt med helg, det är skönt att vara trött i både kropp och huvud för en gångs skull.

Av Jenny Larsson - 30 oktober 2014 21:07

Igår så fick jag följa med in till färjesta med 4 hästar som skulle tränas/gå licenslöp.

Innan så hjälpte jag till att packa in hästarnas utrustning i bilen, sen så hämtade vi in de hästarna som skulle in på träning, spolade ben vid behov, tog av täcken och lastade.

När vi kom dit så lastade vi ut hästarna och in i sina boxar, alla förutom Magic då han hade en lös sko så klart. Men det var ju ganska lätt fixat å det var en hovslagare i grannstallet så Magic fick gå en tur dit.

När vi skulle hämta honom så blev jag gansak förvånad över hur cool han är, han var i ett stall som han vanligt vis inte står i men ändå så stod han och sov. Många andra hästar blir ju lite små knäppa när de kommer till ställen som de inte är på vanligen, men inte han inte.


Magic var den som gick första licenslöpet, det gick jätte bra, han såg riktigt nöjd ut under ryttare men även ganska trött efter allt, när hn kom in i stallet så rann det vitt skum från bröstan men han fick täcket på sig eftersom det var Opus tur att gå licenslöp och det gick jätte bra det med.

Efter Opus hade gjort sitt så var det dags att duscha Magic. vet inte varför men jag tycker det är ganska kul med just duschandet av hästen, sen så är all hästskötning jätte kul så det är väl inte så underligt.

Sen när han var inne i boxen igen så gick jag till banan igen för då var det dags för både Alice och Addes licenslöp, de var med vagn, alltså vanligt trav eller vad man ska säga, jag är inte så insatt.

Det blev några omstarter av olika anledningar men när de väl kom iväg så var Alice riktigt fin! Adde där emot fick gå lite ''snällare'' så han hamnade längst bak men det var inga fel på det.

Även efte det så var det dags att duscha häst, denna gången blev det busungen Adde. Direkt jag började spola han på halsen/manen så slängde han med huvudet så mycket han kunde så jag blev jätte blöt, även när jag skulle gå under halsen en gång så sänkte han huvudet så jag blev blöt på huvudet, tur att han är så charmig som han är.

När Adde hade duschat klart så var det dahs för hemfärd, inga problemhästar att lasta heller, de gick rätt på vilket är fruktansvärt skönt! Det är så tråkigt att behöva stå i flera timmar bara för att hästen vägrar.

När vi kom till stallet så var klockan 20.00 Vi tog in de tre hästarna som var kvar ute och sedan lastade vi ur hästarna i transporten. De fick gå in och byta täcken sen så fick de komma in i sina boxar. När det var klart  så tog även jag kvällen.


Även om trav kanske inte är min inriktning så är jag riktigt intresserad utav allt som har med hästar att göra så jag ska få en så bred kunskap som möjligt så det är lika intresant som allt annat. Sen det att följa med ut på träning och se hur de sköter allt runtomkring det är väl det som jag har mest behov av känner jag då det är troligtvis något som hästskötare jag vill jobba med.


Så en mycket trevlig kväll med trevliga människor oc hmysiga hästar så klart!


 

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards