mouikkai

Alla inlägg den 20 oktober 2014

Av Jenny Larsson - 20 oktober 2014 19:53

Idag så fick vi välja hästar och självklart så tog jag Tell, det gör jag alla gånger!


Ja, sits och form. De sakerna jag behöver tänka på är att bli starkare i min sits så jag orkar sitta kvar om hästen får för sig att göra så som Tell, han har ju en tendens att försöka ''smita'' när man rider genom att slänga med huvudet och fungerar inte det så börjar han skjuta upp ruggen i något steg så man tappar balansen. Det är där jag behöver kunna sitta still och inte låta han komma undan.

Sen så har jag lätt att vrida handen lite, bara lite.

Så träna, träna, träna!


Idag så fokuserade vi på att inte låta Tell få som han vill och gissa om han blev sur! Men majoriteten av passet kändes bra. Speciellt en gång i galoppen så fick jag en super känsla när allting föll på plats för det är så Tell är, När man gör rätt så blir det helt rätt och det är varför jag gillar han så mycket.


Men en sumering, lite bökigt men det gick riktigt bra ändå.


Sen så gjorde han en kul grej, vi skulle fatta galopp från stillastående och det var riktigt jobbigt så han flög iväg för att försöka göra det lätt för sig själv. Blev lite förvånad men jag känner mig säker på han så det var lite kul med :)

Av Jenny Larsson - 20 oktober 2014 19:43

Idag så började jag klockan 10.00 med unghäst.

Dagens planering var att longera meed kapson och eventuellt lägga på sadel.

Vi gjorde allt i vanlig ordning, hämtade in hästarna, hämtade utrustningen, borstade, satte på benskydd/träns/kapson/longeringslina och sedan traskade vi upp till ridhuset där vi som inte gick med häst fick bygga två avspärrningar så hästarna skulle veta vart de ska hålla sig nu när det är ganska nytt.

Jag fick sedan vara piskskötare, min uppgift var att hålla ut hästen så den inte spran in på en för liten volt eller var för nära oss. Det gick väl helt okej.

När de hade fått gjort några övergångar mellan skritt och trav samt bytt varv så var det dags att lägga på sadlarna. Första hästen var det inte så mycket väsen ifrån, men sen när det var dags för den andra... hon tyckte det var något riktigt konstigt och hon fick sadeltvång så det blev lite kallabalik men hon fick stanna och tänka lite. När det var dags att gå fram igen så spände hon sig lite men inget mer än det, till slut så var hon avslappnad och frustade så det var kul att se. 

Presentation


Jag är en tjej på 20år som går sista året på Lillerudsgymnasiet, inriktning häst-rid.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards